OMGCreative
BETÖLTÉS

A weboldal készítésnek sok féle célja lehet, de ami szinte minden weboldaltulajdonosnak a jogos elvárása, az a nagyobb ismertség elérése, így több ügyfél és ebből fakadóan a nagyobb bevétel. Tehát a weboldal tulajdonképpen egy bevétel generáló/növelő eszköz.

Ahhoz, hogy megértsük, hogyan is fog ez nekünk bevételt termelni, fontos tisztában lenni azzal, hogy mik azok a követelmények vagy funkciók, amiket a weboldalnak tartalmaznia kell és egy webfejlesztőnek mi is a pontos feladata. Kezdjük azonban a legelején.

Tartalomjegyzék:

Mit jelent a webfejlesztés?

A webfejlesztés általánosságban az intraneten vagy interneten keresztül történő tárhelyszolgáltatásra szánt weboldalak fejlesztésével kapcsolatos feladatokat jelenti. A webfejlesztési folyamat magában foglalja többek között a webtervezést, a webes tartalomfejlesztést, a kliens/szerver oldali szkriptelést és a hálózati biztonsági konfigurációt.

Tágabb értelemben a webfejlesztés magában foglalja a weboldal létrehozásához, karbantartásához és kezeléséhez szükséges összes műveletet, frissítést, hogy a weboldal teljesítménye, felhasználói élménye és sebessége optimális legyen.

Ide tartozhatnak továbbá – de nem feltétlenül – mindazok a stratégiai lépések, amelyek a keresőmotorok találati listáján való megfelelő helyezés biztosításához szükségesek. Ezek a feladatok általában egy másik szakterülethez, nevezetesen a keresőoptimalizáláshoz (SEO) tartoznak.

A webfejlesztést honlapfejlesztésnek is nevezik, míg a weboldalakat karbantartó szakembereket webfejlesztőknek hívják.

A webfejlesztés technikai értelemben

Ha nem igazán érdekel, hogy a háttérben pontosan mi is történik és milyen programozói tudással kell rendelkeznie egy jó webfejlesztőnek akkor ezt a részt nyugodtan átugorhatod.

A webfejlesztés az a kódolás vagy programozás, amely lehetővé teszi a weboldal funkcionalitását a tulajdonos igényei szerint. Elsősorban a weboldalak építésének nem tervezési aspektusával foglalkozik, amely magában foglalja a kódolást.

A webfejlesztés a sima szöveges oldalak létrehozásától az összetett webalapú alkalmazásokig, a közösségi hálózati alkalmazásokig és az elektronikus üzleti alkalmazásokig terjed.

A webfejlesztés hierarchiája a következő:

  • Ügyféloldali kódolás.
  • Szerveroldali kódolás.
  • Adatbázis-technológia.

A legtöbb webfejlesztő a weboldalak fejlesztéséhez a Hypertext Markup Language (HTML), a Cascading Style Sheets (CSS) és a JavaScript nyelveket használja.

A HTML határozza meg a webhely alapvető keretét – az alapot, amelyre minden más épül. Ez alkotja azokat a blokkokat, amelyek meghatározzák az oldal elrendezését, formátumát és kritikus összetevőit. Bár elméletileg lehetséges egy webhelyet csak HTML-re kódolni, az csak egy csupasz, funkciók nélküli webhely lesz, hacsak nem gazdagítjuk CSS-el és JavaScript-el. Emellett még az olyan egyszerű stílusmódosítások, mint például egy gomb színének megváltoztatása is sok kódolást igényelnek ahhoz, hogy csak HTML használatával lehessen őket végrehajtani.

A CSS-t a webhely tartalmának stilizálására használják egy kis fájlkészlet segítségével, amelyet az egész webhelyen tartanak. Ily módon, amikor egy változtatást kell alkalmazni, mondjuk, a weboldal minden oldalán található összes gomb színének következetes megváltoztatására, a webfejlesztőnek csak egyetlen CSS-fájlt kell szerkesztenie.

A JavaScript programozási nyelvet a weboldal számos egyedi elemének interaktivitásáról való gondoskodásra használják. Segítségével olyan effektek hozhatók létre, amelyek megváltoztatják az ikonok és a legördülő menük megjelenését, animációkat, játékokat és más interaktív elemeket adnak hozzá.

A webfejlesztőket általában front-end fejlesztőkre, back-end fejlesztőkre és full-stack fejlesztőkre osztják. A front-end dev gondoskodik a weboldal minden vizuális aspektusáról (elrendezés, navigációs sáv stb.), interaktivitásáról és minden elemének összekapcsolásáról.

A back-end fejlesztők a kevésbé látható feladatokkal foglalkoznak, amelyek biztosítják a weboldal zökkenőmentes működését, például a weboldal tárhelyszolgáltatásainak, adatbázisának és alkalmazásainak kezelését. A back-end fejlesztőknek esetleg további szerveroldali nyelvek, például Python, Ruby, Java és PHP használatával kell megoldást találniuk a szerverrel kapcsolatos problémákra.

A full-stack fejlesztők olyan fejlesztők, akik egyszerre képesek front-end és back-end feladatokat is ellátni.

Egy webfejlesztővel kapcsolatos reális megrendelői elvárások

Legyen szó egy szabadúszóról vagy ügynökségről egy jó weboldalfejlesztőnek mindenképpen rendelkeznie kell a következő ismeretekkel legalább haladó szinten ahhoz, hogy az esetlegesen felmerülő összes megrendelői igényt ki tudja elégíteni, a lehető legprofesszionálisabb módon.

Fejlesztői/programozói ismeretek

A legelső és talán legevidensebb elvárható tudás maga a programozói tudás lenne. Mivel nincs két egyforma cég, még azonos szakterületen belül is különböző stratégiával és működési mechanizmusokkal működnek a vállalatok, így egy weboldallal kapcsolatos elvárások is legalább ennyire különbözőek lehetnek.

Ebből fakadóan olyan funkciók integrálása/lefejlesztése is szükséges lehet, ami senki másnál nem elvárás. Az is bőven elég, ha csak egy kicsit más, mint a konkurenciánál egy adott „modul”, akkor is kicsit máshogy kell csinálni.

Sajnos szomorúan tapasztaltam az elmúlt pár évben, hogy a legtöbb WordPress-es fejlesztő alapvető programozói ismeretekkel sem rendelkezik. Az, hogy hogyan is jön ide a WordPress, azt a weboldal készítéshez használható rendszerek részben bővebben is kifejtem.

Ha őszinte akarok lenni az elmúlt 10 WordPresses projektem során egy olyan sem volt, ahol legalább egy minimális szinten ne kellet volna belenyúljak a projektbe kód szinten, hogy a lehető legprofesszionálisabb szolgáltatást tudjam nyújtani a megrendelőnek.

Grafikai ismeretek

Ahogy a mondás is tartja a terméket vagy szolgáltatást sokszor a csomagolás adja el, de mit is jelent ez pontosan?

Amikor először meglátsz egy weboldalt rögtön kialakul benned egy érzés, hogy tetszik, amit látsz, avagy sem. Az agyunk pedig úgy működik, hogy az itt kialakult érzelemmel könnyen azonosítja magát a vállalkozást is. Tehát ha felmész egy weboldalra és negatív érzést vált ki belőled akkor sokszor hibásan, de úgy gondolhatod, hogy az adott cég nem elég jó.

Ugyan ez igaz fordítva is. Ha egy weboldalon szívesen nézelődsz és pozitív hatást kelt benned akkor ezáltal pozitívabban is megítélheted az adott vállalkozást, mint amilyen valójában. Ezért fontos egy weboldalnál a megfelelő, témához illő arculat kialakítása.

Sajnos Magyarországon az árérzékenység miatt igen ritkán készül úgy el egy projekt a kkv szektorban, hogy egy grafikus által tervezett dizájnt kell felépítenie a fejlesztőnek, így többnyire a munkának ezen része is a fejlesztőre hárul.

Marketinges ismeretek

Hiába jó a terméked vagy szolgáltatásod, ha nem tudod egyszerűen és érthetően ezt bemutatni a látogatódnak, akkor nem biztos, hogy nálad fogja elkölteni a pénzét.

Számos olyan weboldallal lehet találkozni az interneten, ahol vevői szempontból nem fontos információkról szinte kisregényeket írnak, de arról, ami a vásárlódat igazán érdekelné igen keveset és azt se érthetően. Ha egy ilyen weboldalon keresnéd, amit szeretnél, akkor ott vásárolnál?

A látogatókat végig kell vezetni egy folyamaton. Lépésről lépésre, sorról sorra egyre több érdekes és hasznos információt kell nekik nyújtani ezzel a bizalmát egyre inkább elnyerve, hogy mire végigmegy a weboldalon azt érezze, hogy neki pont erre van szüksége.

Természetesen külső marketinges bevonása a legoptimálisabb erre a feladatra, de ha nem vagy ennek tudatában vagy nincs erre a célra elkülönített külön kereted, akkor vagy megpróbálod te összerakni tudásod szerint, vagy pedig kire hárul ez a feladat is? A fejlesztőre….

Project Owner-i képességek

Amikor valaki megkeres egy webfejlesztőt vagy ügynökséget, 95%-ban az emberek azt hiszik, hogy weboldalra van szükségük pedig ez nem teljesen igaz. Valójában te egy problémára keresel megoldást amire a weboldal csak egy eszköz lesz.

A probléma lehet az, hogy több vásárlót szeretnél, vagy hosszútávon csökkenteni szeretnéd a költségeid, vagy az imidzsedet szeretnéd erősíteni. Egy rutinos webfejlesztő vagy ügynökség már egy fél-1 órás beszélgetés után el tudja dönteni, hogy nagyjából valójában mire is van szükséged.

Ezt persze nagyon nehéz úgy tálalni, hogy ne legyen negatív ellenérzés a megrendelőben főleg, amikor szöges ellentétben áll ez azzal, amit ő hisz azzal kapcsolatban, hogy mire is van szüksége. Ez még inkább problémás, ha ez még árban is messze van attól, mint amire ő elsőre gondolt.

Ezért kell a fejlesztőnek remek kommunikációs képességekkel rendelkeznie és bele kell tudnia magát képzelni a megrendelő helyébe, hogy ha az ö helyében lenne, hogy fejlesztené a vállalkozását és hogyan tudná a lehető legoptimálisabban megoldani az adott problémát.

A weboldal készítéshez használható rendszerek

Egy weboldal esetében kiemelt fontosságú, hogy milyen motor van mögötte ugyanis ez nagyban meghatározza, hogy mire lehet használni a weboldalt és milyen lesz az adminisztrációs felülete (ahol a weboldal tartalmát tudod szerkeszteni, rendeléseket/foglalásokat kezelni…). Nem utolsó sorban pedig, hogy milyen karbantartási és üzemeltetési költségekkel fog járni a weboldal megléte.

Manapság a piacon dunát lehetne rekeszteni a különböző weboldal motorokkal, de akkor hogyan is válasszuk ki a számunkra legmegfelelőbbet? Eltekintve a különböző bérelhető weboldal és webáruházaktól, gyakorlatilag két járható utat látok, amivel nehéz melle lőni. Ez pedig a WordPress és az elegyedi fejlesztésű weboldal motorok.

A bérelhető megoldásoknak én személy szerint nem vagyok a híve, mert habár nagyon kecsegtető, hogy csak havi bérleti díjat kell fizetni, de azt az oldalt is össze kell raknia valakinek és ha nem rendelkezel kellő műszaki érzékkel és ismeretekkel ezen a területen, ugyan úgy meg kell bíznod valakit annak összerakásával.

A másik ok, hogy ha hosszútávra tervezel és komolyan gondolod a vállalkozásod fejlesztését nem pedig csak egy kósza kóbor ötlet, amit meg akarsz valósítani, akkor hosszútávon annyi kompromisszummal fog járni egy bérelt weboldal használata, hogy valójában többe fog kerülni neked. Ezen felül rengeteg idegességgel fog járni, de erről bővebben majd egy külön cikkben részletesen írok.

Nem elhanyagolható az a tényező sem, hogy egy bérelt weboldal valójában soha nem lesz a te tulajdonod, tehát ilyen tekintetben nagyon hasonló egy facebook oldalhoz.

Tehát van két opciónk, a WordPress és az egyedi fejlesztésű motor, de mikor érdemes melyiket választani és melyik mire is jó?

WordPress weboldal készítés

Az esetek döntő többségében egy induló, illetve egy kkv vállalkozás számára a WordPresses weboldal a legcélravezetőbb. Ennek az az oka, hogy sokkal gyorsabban és költséghatékonyabban lehet vele weboldalt csinálni és gyakorlatilag szinte minden olyan probléma megoldható vele amire egy kkv vállalkozásnak szüksége lehet.

Habár a karbantartás igénye valamivel nagyobb, mint egy egyedi fejlesztésű oldanak, mégis egy bizonyos szintig sokkal gazdaságosabb, mint egy egyedi fejlesztésű, arról nem is beszélve, hogy ha esetleg megromlana a kapcsolat a kivitelezővel, bőven találhatsz alternatívát a szakszerű kezeléséghez. Ez az egyedi fejlesztésű oldalról nem mondható ez el.

Mégis mikor éri meg egyedi fejlesztésű weboldalt készíttetned?

Egyedi fejlesztésű weboldal

Ugye a WordPress nyílt forráskódú rendszer, így sokkal inkább ki van téve a fenyegetéseknek, mint egy egyedi fejlesztésű weboldal, mivel az egyedi fejlesztésű oldal minden esetben zárt forráskódú rendszer. Ezen felül bármilyen igényed felmerülhet annak csak a képzelet és a pénztárcád szabhat határt. Ezek nagyon jó dolgok, de a kérdés az, hogy tényleg szükséged van-e rá?

Ugyanis egy egyedi fejlesztésű weboldal alaphangon 2-3x annyiba kerül, mint a WordPresses társa és ilyenkor többnyire teljesen rá vagy utalva a fejlesztő cégre/szabadúszóra, ugyanis nem fogja kiadni neked a forráskódját.

Tehát ha csak nem valami nagyon egyedi projektre van szükséged, esetleg nem egy banki/kriptovaluta tranzakciós szolgáltatást nyújtasz, ahol a biztonság kiemelt fontosságú, nem biztos, hogy ez lenne számodra a jó választás.

A weboldal készítés árai

A weboldal készítés árai igen széles skálán mozognak. Nem mindegy, hogy egy szabadúszóval vagy egy ügynökséggel csináltatod, ugyanis egy ügynökség minimum 2-3x annyi pénzt el fog kérni ugyan azért a munkáért. Ezen felül az sem mindegy, hogy milyen rendszerben készül.

Mivel ahány vállalkozás annyi féle igény merülhet fel, így pontos árat nem igazán lehet erre írni. Sokan szoktak úgynevezett csomagajánlatokat adni, de az esetek többségében az nem fog pontosan megfelelni az igényidnek és az extra „modulok” hozzáfejlesztése esetén igen nagy meglepetés érhet. Ha viszont pont benne van egy ilyen csomagban minden, amire szükséged van, akkor még akár jó is lehet.

Nagyvonalakban azért elmondható, hogy átlagosan milyen tartományban mozognak a weboldal készítés árai.

Landing oldalak

Szabadúszó árak: 90.000 Ft – 180.000 Ft +Áfa között

Ügynökségi árak: 180.000 Ft – 350.000 Ft +Áfa között

Mik azok a landing oldalak és miért ilyen olcsók a többi weboldalhoz képest?

A landing, azaz úgynevezett landoló oldalak nagyon leegyszerűsítve egy oldalból álló weboldalak. Nem tartalmaz külön blog és kapcsolati oldalt sem, tehát minden tartalmat egy oldalba „kell” belesűríteni.

Leginkább egy adott weboldalon belül használják marketing célokra. Mondhatni oda irányítják különböző kampányokból a látogatót, hogy ezzel is növeljék a konverziót, vagyis növeljék a kapcsolatba lépés lehetőségét, esetleg ott adják el a „csali vagy behúzó” terméket.

Ezen felül jó lehet még olyan vállalkozásoknak, akik nem igazán tudnak sok mindent tenni a weboldalukra, hanem inkább egy úgynevezett „sales” oldalra van szükségük.

Landing oldalt lehet egyedi és WordPresses motorral is készíteni.

Általános WordPress weboldalak

Az általános többoldalas WordPresses weboldal árak a következőek:

Szabadúszó árak: 180.00 Ft – 350.000 Ft +Áfa között

Ügynökségi árak: 400.000 Ft – 1.200.000 Ft +Áfa között

Egyedi fejlesztésű weboldalak

Az egyedi fejlesztésű weboldalak tekintetében a különböző rendszerekből és konstrukciókból fakadóan még nehezebb árat megállapítani, de egy dolog egészen biztosan elmondható. Általánosságban minimum 2-3x annyiba kerülnek, mint WordPresses társaik.

Webáruházak

A webáruházakról egy külön cikket lehetne írni annyi féle motor van a piacon. A bérelhető megoldásokon kívül itt is az egyedi és a WordPresses megoldás a legnépszerűbb. (Igen WordPress-es motorra lehet webáruházat is csinálni.) Ezen kívül nagyon népszerű még a Magento és a Prestashop, mást én nem igen választanék.

Az árak itt is nagyon nagy skálán mozognak, de a következő induló árak nagyjából reálisak:

Szabadúszó árak: 500.000 Ft-tól +Áfa indulnak

Ügynökségi árak: 1.000.000 Ft-tól +Áfa indulnak

 

Hogyan néz ki az ötlettől a megvalósításig a teljes folyamat

Általánosságban nagyon hasonlóan zajlik le a teljes folyamat, de itt is lehetnek nagy eltérések, így a folyamat leírásánál csak a saját kivitelezési folyamatomról tudok beszélni.

Ha kapcsolatba kerülünk, minden esetben egy beszélgetéssel kezdünk, legyen az személyes vagy telefonos beszélgetés. Itt megtudom mi az adott probléma, ami miatt weboldalra van szükséged és átbeszéljük, hogy véleményem szerint pontosan mire is van szükséged. Általában egy ilyen beszélgetés minimum fél órás szokott lenni, de nem ritkán másfél órát is igénybe vehet.

Amint a beszélgetés során sikerül közös nevezőre jutnunk, készítek a megbeszéltek alapján egy árajánlatot. Idáig még ez semmilyen költséggel nem jár. Amennyiben árajánlatom is elnyerte tetszésed, szerződést kötünk és megkezdjük a közös munkát.

Legelőször is megbeszéljük a domain és tárhely kérdéseket és lefoglaljuk a saját nevedre azokat. Fontos, hogy a domain és tárhely minden esetben a saját nevedre legyen foglalva különben a jövőben problémád is lehet belőle, ha nem így teszel.

Ezután a dizájn és tartalom kérdéssel foglalkozunk. Ha teljesen egyedi dizájnt szeretnél akkor készül egy dizájn terv, ami alapján fel fog épülni a weboldal. Ha pedig erre nem szeretnél többlet költséget áldozni, akkor előre elkésztett prémium dizájn sablon alapján építem fel a weboldalad. Természetesen ezt is személyre szabva.

Eközben megkapom a tartalmakat majd igény esetén szövegírási szolgáltatás keretein belül át is írja egy ezzel foglalkozó kolléga, hogy minden marketinges szempontnak megfeleljen.

Egy általános weboldal elkészítési ideje átlagosan 1-2 hét. Miután elkészült az első verzió 2 módosítási kör áll a rendelkezésedre. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a kész weboldallal kapcsolatban leírod vagy elmondod a véleményed és meglátásaid, majd az esetlegesen felmerült kéréseket átbeszéljük, hogy valójában a különböző kérések milyen hatással lennének a weboldaladra.

Természetesen a végső döntés a tiéd lesz, én csak a véleményemet mondom el. Ezután, ha ez is megvan még egyszer lehetőséged van kicsit finomhangolni. Ha ez is megvan akkor pedig kiélesítésre kerül az oldal a tárhelyedre és zárhatjuk is a projektet.

Természetese ezután is kapcsolatban maradunk és minden esetlegesen felmerülő kérdés vagy probléma esetén állok rendelkezésedre, illetve, ha karbantartási szolgáltatást is szeretnél akkor ez nem is lehet kérdés amúgy sem. Ha a karbantartást magad szeretnéd végezni az sem probléma, bőven találsz hasznos leírásokat a weboldal karbantartás szolgáltatás leírásában. Ha pedig az sem lenne elég, nyugodtan kérdezhetsz, segíteni fogok. 😊